lördag 23 februari 2013

Äta eller ej

Jag har inte ätit mat på fem dagar. Det blev influensa, som blev till inte lust att äta.
Aha tänkte jag i mitt krassa sinne, nu ska jag passa på att gå ner i vikt och bli slank om midjan som en liten vidja. Men det hände precis ingenting. Förutom att jag ändå inte var sugen på mat och all vätska jag drack var smaklös. Då sa min kompis som vet allt om sånt här, att kroppen ställer in sej på svält när man bara slutar äta och då går man inte ner i vikt, inte först iallafall...
Nähe, va snopet. Men jag måste säga att jag tycker bara känslan var värt det, jag känner mej alldeles lätt inombords, liksom utstädad. Och sinnet känns kanske något förvirrat, men lite lättare också.
Jag har ju druckit en massa vätska, och ätit lite buljong med sked, och verkligen rört men minimalt.
Men så ikväll, lördagskväll var vi bjudna på middag hos några kompisar. Jag som redan hade, i mina duktiga tankar, börjat planera att leva rent ett tag framöver nu när jag har lagt grunden.
Men det blev förstås vin och det blev likör och det blev en fet härlig kaka, full av socker och choklad. Så nu sitter jag här hemma och käkar chips, för va fasen, allt är ju redan förstört. På en bråkdel av en sekund när jag inte kunde hålla mej ifrån att stoppa godbitarna i munnen, gick min svältplan i stöpet. Jag har så dålig självdisciplin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar