tisdag 4 december 2012

Undantagstillstånd

Såna här snöstormsdagar får jag katastroftänk.
Jag är så tacksam över att inte vara hemlös utan ha tak ovanför mitt huvud och värme som fortsätter strömma ur elementen, trots att vädret tagit över fullständigt.
Det kanske är allmänmänskligt, men för min egen del tror jag det är lägenhetslivet, där man är så utlämnad till att ett helt system fungerar. I sin stuga får man elda för att bli varm och skotta får man göra själv när man börjar bli insnöad, här hos mej kommer det förhoppningsvis en plogbil ända fram till porten.


2 kommentarer:

  1. Kära Klara! Jag kan inte kommentera här på min telefon, jättekonstigt! Datorn har varit otillgänglig p g a make så därav min tystnad ett tag!

    Ja, visst är det märkligt det där med vädret! Jag tycker ändå vi borde blivit vana nu efter tre kaosvintrar! Igår skulle jag åka 7 km för att hämta lillan när det blåste och snöade som värst. Jag åkte extra tidigt för att hinna före värsta trafiken. Man är så utlämnad till att ens medtrafikanter också gör kloka val av hastighet och tänker på någon annan än sig själv. När jag låg i en lång avfartssträcka så kom det en stor tung lastbil i hög fart på min vänstersida och jag kände hur min bil började sugas mot den dels av lufttrycket dels för att avfarten var full med snö och spårig. Jag kunde liksom inte komma undan och inte ta mig längre ut åt sidan för där var diket. Det var några riktigt obehagliga sekunder! Jag är glad att det inte var du som satt i bilen, nybakad som du är!

    Stor kram i snöyran från ett vackert vinterlandskap!

    SvaraRadera
  2. Fy va hemskt! tur att det gick bra!
    Jag vågar inte köra så mycket, skulle behöva öva mej på en enorm halkbanan hela vintern för att kunna....
    Min kompis sa igår att i Stockholm är det som att vinter kommer som en chock varje år. Va? DET kommer massa snö! Hur ska vi göra??
    I Luleå där hon kommer ifrån är allt plogat och fixat direkt, aldrig uppstår SNÖKAOS.

    SvaraRadera