lördag 1 december 2012

1 advent

 Jo, det är mysigt med många små lampor som glittrar och lyser i vintermörkret, men jag vet inte om jag tycker om jul så mycket längre.
När jag var liten älskade jag julförberedelser.
 Och mina föräldrar verkade så vana vid att förbereda jul, nu när jag tänker på det.
Som om de visste precis hur man gör, hur mycket det skulle vara av allt, var allt skulle stå och vad som var ett måste, absolut!
Jag vet inget, men jag låssas att jag vet.
Orkar inte sätta mej emot heller och ifrågasätta det helt självklara med julklappar, att träffas på julafton, julmat. Gör det bara för fan och håll käften, vilka alternativ finns att komma med?

Jag tycker ju om att fixa, vika pappersblommor, bygga pepparkakshus, men att det är en årlig rutin på det hela tycker jag är rätt så hjärntvättat. Kryp till korset....



2 kommentarer:

  1. Men vilken otroligt fin stjärna! Var hittar man en sådan?

    Som skolbarnsförälder är vi nu med i den årliga, stora julmarknaden! Den startade på den tiden då lärarna inte hade någon lön och detta blev ett sätt att samla in pengar till ett litet arvode. Numera går pengarna till andra saker men traditionen är stark och fin. I ettans klassrum är det pysselverkstad med pepparkaksbak och korgflätning och smällkaramelltillverkning. I tvåan är det är det en fantastisk fiskdamm och då ska man göra 40-50 napp!! Jag tror att om jag gör ett i veckan med start efter nyår och uppehåll över sommaren så ska jag nog ro iland det!

    Det är svårt med förväntningar. Så underbara och ibland så krävande och kvävande! Åker ni till huset!

    Varm kram!

    SvaraRadera
  2. Hittad på loppis förra året, den är gammal och den finaste vi har!
    DEt är roligt att va på skolan i advent, jag gillar.
    Vi har just haft också, men jag tror det är lite mindre skala på solvik där Ilja går, inte så stor skola.
    Vi stannar här över julen, det känns mest meckigt att åka till huset, ingen värme, inget vatten, inget fixat. Men det vore mysigt, kanske nästa år om vi hunnit fixa lite mer.... Var är ni?

    SvaraRadera