söndag 26 november 2023

Dante


Den här hösten pluggar jag litteraturvetenskap, nästan hela helgen ägnar jag åt Dantens inferno i den Gudomliga komedin, som börjar så inbjudande och vackert. 

Till mitten hunnen på vår levnads vandring
hade jag i en dunkel skog gått vilse
och irrat bort mig från den rätta vägen.

Hur svår den skogen tycks mig att beskriva,
så vild och full av snår och oframkomlig
och blotta tanken på den väcker fruktan!
 

Selva Oscura- Dunkel skog  på italienska, så vackert! 


Resten av boken är svår att hänga med i, så mycket att förstå, det går inte att gliiida genom texten precis. I förordet av Olof Lagercrantz uppmuntras läsare att läsa lite här och där och inte bli ledsen om läsningen känns övermäktig. Jag växlar läsningen med att lyssna på radioprogram om boken och att läsa OM boken, vad andra har sagt om den. Det är ett ganska bra sätt att få en större bild om en text är svår att ta till sig. Gratis tips om söndagskvällen när november är mörkt och snart dags att sova. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar