torsdag 11 februari 2021

Som ett gammalt tuggummi

Jag har blivit så bekväm och slätstruken så här i medelåldern, det smärtar mig när jag blir varse.
Jag kan inte somna in på en soffa när dagen gryr längre, någonstans i en förort jag inte känner.  Jag måste ligga bekvämt, nedsläckt och i absolut tystnad.
Skulle heller aldrig kasta mig ut på vägarna och lifta, utan pengar och utan mål. Känns ju helt livsfarligt och absolut ingenting en gör i 46-års åldern.
Inte heller skulle jag skriva ett kärleksbrev till någon jag tycker om men aldrig pratat med, så som jag gjort många gånger i livet och sällan, eller aldrig ens fick svar. Nu vet jag bättre att inte utsätta mig.
Mina vänner pratar om att pensionsspara, och om jag förut knappast lyssnade med ett halvt öra, börjar nu en oro vibrera i mitt bröst. Borde också jag? 


Den bekväma drömmen, att aldrig behöva frysa eller hungra. Att alltid ha pengar på kontot och varmvatten i kranen. Den är basal och primär, inte att förakta. Men jag vill inte vara rädd
för att ha det obekvämt, för att allt plötsligt förändras och blir något annat. Jag vill vara fri och äga mina dagar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar