tisdag 8 december 2020

Coronarecovery

Efter tre veckors sjukbädd är jag frisk igen. Tillbaka till jobbet och de gråmörka morgnarna i bilen som är igenimmad, iskall och hostar sig ner för Norrtunabacken. Kör en sträcka på några kilometer som jag tror jag kan varenda gupp på, vid det här laget. Ut till den lilla skolan vid skogen och havet där jag jobbar.
Läraryrket är så utmanande på alla nivåer. Socialt, mentalt, tålamodsmässigt, empatiskt, uthålligt, döda sitt ego, få glänsa, få bekräftelse, aldrig få bekräftelse, dissad, upphöjd, nersänkt, prövande, litet, stort osv osv. Jag jobbar ändå på en underbart fin arbetsplats där allt får finnas med hos var och en av oss som är där. Det är stort och litet och liten lön. Ibland tänker jag att det är mer som ett ideellt arbete, där jag lär mig  massor och får så många prövningar. De här åren efter 40 som jag är i nu, ska nog också vara precis på det sättet. Fulla av arbete och möda. Jag hör det av mina äldre vänner och bekanta som redan levt igenom. Så jag fogar mig till jullovet och sen rinner jag ut i en liten pöl av smältvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar