tisdag 4 februari 2014

Så här läser jag på en skrivblogg idag när jag söker roliga, inspirerande skrivövningar.
"I dikt är allt tillåtet.
Det är därför det är så lätt att börja älska poesi. Du kan skriva precis som du har lust och bryta mot alla regler. Du behöver inte använda punkter eller stor bokstav om du inte vill. Du har full frihet att leka med språket och orden. Allt kan hända i dikt. Det är bara din fantasi som sätter gränserna."
 Just så bara!
Jag märker att jag härmar Bruna K Öijer när jag skriver, och det försöker jag säga till mej själv att man får, det är tillåtet att härma nån man tycker skriver bra.
B. K Öijer skriver så att jag förstår att, så där tänker ju jag också, utan att veta om det! Men jag kan inte kan sätta orden på, lika fenomenalt som han.... fast jag tränar varje dag.

         Avslöjande          av Bruno K Öijer

vid det dukade bordet
satt dom vuxna och umgicks
du lekte att avståndet
själva tomheten mellan dom
satt som kungakronor på deras huvuden
och du förstod tidigt vilka du kunde lita på
vilka som tyckte om saker som växte fritt
dom andra satt bara stela osäkra ihåliga
och visade inga känslor
visade ingenting
som om deras liv och själar
var en sorts brottsplatser
områden dom inte längre vågade besöka
av rädsla att bli ertappade
avslöjade




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar