tisdag 20 december 2011

Santa's Workshop - Inside China's Slave Labour Toy Factories



Sometimes we have no choice, we work till dawn. When you work all night you become dizzy and your eyes hurt because you can't take any breaks. SANTA'S WORKSHOP takes you to the real world of China's toy factories. Workers tell us about long working hours, low wages, and dangerous work places. Those who protest or try to organize trade unions risk imprisonment. Low labor costs attract more and more companies to China. Today more than 75% of our toys are made in China. But this industry takes its toll on the workers and on the environment.

The European (and American) buyers blame bad conditions on the Chinese suppliers. But they say that increasingly hard competition gives them no option. Who should we believe? And what can you do to bring about a fairer and more humane toy trade?

De vise männen hade julklappar med sej till Jesus
Vad är julklappar och varför köper jag dom?
Jag måste ha ett svar från mej själv när jag stressar runt mellan affärerna
denna eftermiddag som en robot.
Att skänka pengar till välgörenhet tycker jag är svårt, vad skulle jag välja? Och what about resten av året? är det inte lite väl hycklande att skänka pengar bara för att det är jul?
Och vad skulle mina barn säga om jag gav pengarna till röda korset istället för att köpa något till dom?
Barnen måste helt enkelt få några julklappar, det blir för konstigt annars,
som Jehovas vittnen.
Jag gillar att ge presenter, det är tillfredställande att ge bort saker och speciellt om någon blir glad och uppskattar vad man ger.
På julafton ångrar jag alltid att jag inte köpte mer till dom som inte får så mycket, min mamma och styvpappa eller min kille tex. Jag tycker synd om dem som har blivit vuxna och bara får några enstaka matnyttiga (oftast) köksgrejer.
Och själv kommer jag på massor av saker som jag önskar mej, köp bara köp!
Vi behöver mer grejer!
Så klart vi inte gör...
Men vi är ju med i den här snurren och jag är inte kapabel att hitta på något alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar