måndag 31 januari 2011

Kvinnliga förebilder




När jag blir gammal finns det några kvinnor jag skulle vilja vara som.
En av dem är Mod som jag precis träffat den här förmiddagen, hon är farmor
till några flickor som min son brukar leka med.
Hon är så varm och kärleksfull, precis så där som man vill vara.
Min egen farmor känner jag mej inspirerad av också, hon hade många inte alltför kul kontrollbehov men hon var rakryggad, stolt, kraftfull, ömsint och fin.
Dessutom hade hon rött hår som jag, så vi är lite samma.
Sen är det Anna, min fd styvmor som det var ganska kärvt att leva ihop med när det begav sej, men det berodde mer på min pappa och henne, nu har vi en jättefin relation
och hon är gudmor till min yngsta son.
Dessa tre har gemensamt att de är ganska osjälviska, att de vill andra väl, att de gett upp sej själva mer eller mindre.
De är inte så viktigt för dem att driva igenom sina egna egoistiska önskemål längre.

Jag har alltid letat efter kvinnliga förebilder, mammor kanske.
Och de som gillat mej har jag förstås gillat tillbaka.
Alla önskar vi oss en modersfamn att kunna komma till, nu måste jag vara den famnen för mina barn fast jag många gånger önskar att vila i en själv.
Ibland får man bli sin egen mammas tröst.

Kvinnor jag gillar

Moa Martinsson
Frida Kahlo
Diamanda Gallas

fyller på listan vartefter jag kommer på någon mer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar