lördag 2 mars 2024

Alarm, allert, läs mera bok!

Här ligger jag på soffan och läser "Madame Bovary" men tror jag är på den engelska heden för nyss läste jag "Svindlande höjder" som utspelar sig där. Sistnämnda roman blev värre och värre och mer och mer våldsam, jag stod nästan inte ut till slut. Skönt att det bara är en bok! Likaväl kan en bok gå långt in i benmärgen på en och påverka tankarna, nattens drömmar och hur man för resten av sitt liv ser på världen. Den makten har faktiskt litteratur och det är väl enastående! Synd bara att folk läser mindre och mindre och här i västvärlden där vi så länge kunnat skryta med alla barns rätt till utbildning och noll analfabetism finns nu ett uttryck som är alarmerande aktuellt "funktionell analfabetism". Att inte kunna göra sig förstådd tillräckligt eller själv förstå text i den utsträckning som behövs för att leva ett normalt liv som vuxen i vårt informationsamhälle. Vad ska vi göra? Unga läser inte böcker längre, det finns knappt några bokslukare kvar. Ingen orkar flera sidor upp och ner av text sammanfogad till en berättelse, det måste gå så snabbt, det får inte bli långsamt och för sakta. Oj oj oj, jag vill inte vara med i den världen, men det finns inte så mycket att välja på. Vilken tillbakagång! Att äga språket är att ha makt över sitt liv, att kunna skriva och förstå vad andra skriver är rikedom. Vad blir det för framtid utan när människor slutar läsa? 



7 kommentarer:

  1. Snubbla in på denna blogg bara helt random:). Men väldigt spännande inlägg di har och jag kommer följa denna garanterat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Det glädjer mig! Skriver du också någonstans?

      Radera
  2. Hej. Nej det gör jag ej. Men funderar på skriva blogg:) skriver du blogg nå mer stans? Lägger ut bilder osv ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja skriv en blogg! Jag har ingen mer blogg, hade en trädgårdsblogg förut i en lokaltidning i Dalarna, men den finns inte kvar. Lägger ut bilder på Instagram som heter samma som bloggen och i mitt namn, två konton alltså. Där får du gärna kolla om du vill!

      Radera
  3. Men absolut:) det ska jag garanterat göra
    Ja jag får fundera på blogga. :) du får motivera mig :)

    SvaraRadera
  4. Förväntar mig bra tips:) haha ;)

    SvaraRadera