lördag 5 februari 2022

 Det här tänker jag mycket på;
Vad jag har, att vara tacksam för det och att livet kan förändras så snabbt, utan varsel.

Tacksamhet låter kanske klyschigt, skenheligt. Men det är fint också.

 Jag har bott i lägenhet i snart 20 år, det trodde jag aldrig! Det var definitivt inte vad jag önskade för mig och mina barn. Men mina barn har haft en underbar uppväxt här! De har byggt kojor i skogen, hängt med massor av barn ute på gården, det var alltid någon hemma hos oss och åt, eller mina barn åt nån annanstans. Dörren stod öppen, barnen gick ut och in. De har fått träffa massor av föräldrar och sett många hem, de har varit helt trygga i ett område som ansetts lite trashigt i Järna där vi bor. Här finns det massor av knasiga folk, men inte mer än i andra bostadsområden tror jag, men här kommer knasbollarna ut och går runt och känner sig hemma. Så vad med detta, jo, tack för att vi bor här! Någon annanstans hade varit annorlunda, men inte bättre.

 Vi bor här ännu, och även om jag alltid ville bo på landet fanns det så många fördelar med att stanna kvar. Nära till centrum, nära till buss och tåg, alla barnens kompisar, mina kompisar, nära till skogen- extremt nära! Jag piper bara ut genom källardörren så är jag i den! Jag har en ateljé sen 12 år tillbaka, nu är jag där nästan varje dag! I perioder har det mest varit ett förråd, men nu är jag jätteinspirerad att grejsa där.

Tacksam också för att jag lever i Sverige och är en fri människa som kan bestämma det mesta själv om mitt liv. Att jag har just detta lägenhetstak över huvudet och ännu aldrig behövs svälta eller frysa i mitt liv. Att det finns varmvatten i kranen, vilken jäklans lyx! Jag kan fylla ett helt badkar om jag vill och bada en stund. Det är sååååå ingen självklarhet i världen! Jag har levt helt utan rinnande vatten när min äldsta son var liten, det gick bra det med, men det var mycket jobb.

Tacksam för att mina barn kan få utbildning och att det är fred, att jag har vänner som bryr sig om mig och som jag kan ringa när som helst! Så fint va, att när en är ledsen, nere, eller hysteriskt glad, finns det människor som tar emot en i det! Jag kan gå och dricka kaffe hemma hos någon hur lätt som helst, få med nån ut på lokala syltan och ta en öl, ta en långpromenad med någon som också är sugen på att gå. 

Och jag har en kropp som funkar helt okej, mina barn är friska… Det finns så mycket! Och det finns tom studier på att tacksamma människor mår bättre, sover bättre, är mindre aggressiva, är friskare, har bättre relationer osv. Kom ihåg det! Man får ändå sura och va arg och missnöjd och klaga.

 https://www.likaolikametoden.se/tacksamhetens-lov/

 

 

                        Hälsningar tacksam 47-åring som inte tagit ner julstjärnan än.
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar