lördag 1 maj 2021

1 maj

Jag gör ett löp på lördagmorgon 1 maj, pressar mig att jogga upp för alla backarna
längst vägen. Brukar inte gilla att pressa mig själv, jag är mer en njutare eller vill se
resultat direkt av hårt arbete, som gräva eller hugga ved. Men nu njuter jag av att pressa kroppen, ångest släpper så, huvudet klarnar.Jag tänker på mina arbetande förmödrar och förfäder genom tiderna. De som flyttade bort alla stenar från åker och äng i århundranden. Jämtland, Blekinge, Ångermanland, där bodde de. De jobbade i gruvan i Nyvång, de var statare, pigor och drängar. De ägde ingen jord.
Heder till dem! Heder till arbetare i alla länder!

Och här sitter jag sen i denna tid och eftersvettas med en katt i knät och känner mig utan illusion.
Fint ändå att björkarna dröjer bakom mitt hus. Trots att ljuset är så obarmhärtigt och lyser igenom allt det bleka, fula.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar