torsdag 19 juli 2018

Barken runt

Jag sitter med Mailn i bilen, jag säger "vi ska åka till 4 loppisar, de bästa i norra Europa,
Brorsornas, Stinas, Vargens och röda korset i Smedjebacken." Vi ska åka till Meken och kolla på Helena Blomqvist fotautställning och fika på Mittismeten, vi ska hämta vatten vid ICA i Söderbärke och vi ska kolla in min barndomsby Saxe. Innan det hinner vi bada i Jörken på ett svårtillgängligt ställa och vi hinner åka förbi Barkens bokstuga. Bilen rullar, hjulen snurrar. Jag är glad, sommaren står i brand, det luktar rök, jag ringer orosnummer men ingen annan är orolig. Mitt hus är vackert, sen hatar jag det för det är sly överallt och kulturlandskapet är obefintligt, vi går på promenad men allt har vuxit igen. Jag orkar inte stängsla, jag orkar inte hängna, jag orkar ju knappt fixa ett fönster om året. Tio år kvar. Jag älskar Dalarna, jag hatar Dalarna. En vildkatt äter upp en svala som jag räddat och satt i äppelträdet, jag hittar en vildapel, jag tänker på Sten Wigert, jag kissar i en potta, jag läser om bränder, jag börjar klippa sly till grannen Görels hästar och getter som är hungriga. Mitt liv är litet i det stora, Stora Moren är litet i det stora. Vi kollar på Werner Aspenströmsutställning och älskar även honom, vi skrattar åt oss själva när vi ska spika i stora spikar, Malin och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar