söndag 23 november 2014

Refuseringsbrev

Vad är bra text och vad är dålig?
Jag har just fått min sjunde refusering av åtta möjliga, på ett barnboksmanus som jag skickade till förlag i våras. Jag kan inte påstå att jag hade så höga förväntningar från början. Jag kände liksom på mig att texten var för kompakt, och obearbetad. Ändå har jag jobbat om varje stycke minst tio gånger, för att lätta upp, förtydliga och förbättra.
Och så till slut orkade jag inte mer och skickade jag in det trots mina tvivel, bara för att få det gjort.
Bara för att prova processen.
Berättelsen är en hjältesaga, med en flicka i huvudrollen, som hör någon aldrig sluta gråta i skogen långt borta. Hon ger sej ut på en räddningsexpedition med sina djurvänner.
Och fast jag inte förväntade mig att det skulle bli antaget, fanns det ett litet hopp, så nu är jag i alla fall besviken. 
Sitter här i skymningen och retar upp mig över att jag läst så många dåliga böcker. Hur fick blev de till? Vem bestämde att de skulle få finnas och inte min poetiska saga?
Jag har inte den minsta lust att gå tillbaka i historien och försöka förbättra den ytterligare. Jag vill hellre börja jobba med nästa skrivprojekt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar