måndag 21 oktober 2013

Tranbärsdans

Som gömda, glansiga päror i mossan under de små tallarna, växer några kvarglömda tranbär ännu.
Vi plockar dom utan vantar min son och jag,  fingrarna blir snabbt stelfrusna och tårna inuti gummiströvlar kröker sej av frost.
Vi låsas att vi ska gå hit imorgon, till precis samma tuva och att det är vår hemlighet.
Solen lyser på oss ute på myren, flygplanen gör långa moln på himlen.
Det är en salig förmiddag, tänker jag.
Jag ska vara tacksam, tänker jag, för såna här dagar.



 Jag har sovit så dåligt och drömt om döda djur.
Igår kväll såg jag flera avsnitt av Träpatronerna i SVTs öppna arkiv. Jag satt och hulkade framför skärmen med mina stora hörlurar. För att människan är slav, för att livet var så hårt, för att vi gjort så sorgligt av våran tid på jorden.
Jag ska ägna mej åt politiken, tänkte jag. Men jag tror inte riktigt på det....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar