söndag 10 mars 2013

På krogen en lördagkväll i Järna

Jag ska gå ut med mina väninnor.
Natten är iskall, två bilar smårejsar med varann på torget, annars är det stilla i Järna centrum denna kväll. Det finns ett tomt ställe och ett fullt ställe att välja på, vi väljer det fulla.
Det är som i ett litet disigt mörker där inne, och i det allra innersta rummet som är svårt att upptäcka  spelar ett heavy metalband i kväll. Det är fullt av unga män, i 20-25 års åldern.
Jag är med mina vänner, de är så vackra i kväll, de ser så sköna ut i kväll, med sina rosiga kinder och vintermössor.
Vi är alla småbarnsmorsor, tonårsmorsor i 40 årsåldern. Vi har bott i Järna i många år, men jag känner knappt igen några människor här inne.
Ljudvolymen gör det omöjligt att samtala, alla skriker och klappar i händerna. Någon fyller år vid bordet bredvid oss, "Visa pattarna! Visa pattarna!" skriker dom och stampar med fötterna i golvet.
 Vissa går runt med sina ölglas, ställer dom på en kant nånstans och snackar lite.De ser så vana ut, som att de är här varje kväll.
Många är fulla, jag ser en man som kliar sej i stjärten. Han har hela handen innanför brallorna och står där och kliar sej helt ogenerat. Va skönt att han är så avspänd fast han är bland okända människor.
Jag tänker på att alla tänker på sex. Jag förställer mej alla nakna, älskande.
Är det många som hoppas på sex ikväll? För dom som det inte är självklart, för dom som måste hitta någon. Men det är nästan bara män här, mörka jackar, ölglas, jeans.
Hur slutar den här kvällen för alla dom?
Själv halkar jag tillbaka uppför berget där jag bor, stjärnorna lyser bleka. Jag kryper ner mellan barnen som sover djupt i min säng. Blev det något vettigt sagt? Lärde jag mej något nytt?
Jag är såsig i skallen av billig öl, jag sover redan.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar