måndag 17 december 2012

Köpa mej fri

Ska jag stilla mitt dåliga samvete med att köpa en get till en fattig kvinna i tredje världen och ge det till någon i julklapp?
När jag sitter med fingret på "gå till kassa" och frågar mej själv "Hur känns det här nu då?"
Då tycker jag INTE det känns bra! Så jag ångrar mej. Det känns som om jag är på väg att köpa mej fri från en liten del av mitt dåliga samvete över att vara en lönnfet svensk som kan köpa allt jag vill ha, så här till jul passar det ju bra! Men resten av året då? Och alla andra år framåt?
Nä, jag vill leva ett liv som hela tiden bidrar till att andra har det bra, hur man nu gör det?
Kanske genom att inte köpa så mycket överhuvudtaget, genom att använda det jag redan har, köpa schyst mat, obesprutat kaffe och bananer, se här http://smasteg.nu/daerfoer-ska-du-vaelja-eko-kaffe.
Alla måste väl följa sitt hjärtas röst, och jag ser för mej den där dräktiga geten och en jätteglad kvinna i en liten afrikansk by! Gud va glad hon ska bli.... Och ändå, känns det inte helt bra.
Ibland förstår man inte sej själv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar