lördag 24 mars 2012

Invandrarglest område

Jag skulle vilja träffa lite invandrare i min vardag.
I Järna lever vi i en liten europeisk bubbla helt segregerade.
De enda ickesvennar som finns är några medelklassnorrmän, holländare och tyskar som kommit till Järna för att antroposoferna finns här.
Jag längtar efter att se hur invandrare från Somalia och Irak beter sej på lekplatsen med sina barn, vad de tycker är viktigt att ta upp på ett föräldrarmöte i skolan kanske bli hembjuden till någon familj på middag.
Men jag är inte beredd att flytta till Södertälje för den sakens skull och sätta mina barn i en vanlig invandrartät skola. För det bor jag hellre kvar i min lilla hemvanda bubbla och beblandrar mej med svennarna och tyskarna.
Kanske borde jag starta någon slags mötesplats, det måste ju finnas invandrare som vill lära känna svenskar också? "Bjud hem en invandrare på middag".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar