tisdag 21 februari 2012

Hen, det tredje könet


Jag går och tänker på vad jag läst i dagstidningen om ett könsneutralt ord som heter hen, som man skulle kunna kalla alla istället för han och hon.
Finns det något dåligt med det? Finns det något bra?
Barnen undrar vem som har snippa och snopp, vad ska man svara då om alla heter hen?
Och blir det inte väldigt svårt att komma ihåg? Och blir det inte förvirrande för barnen när man läser böcker om han och hon, vem är då hen? i en artikel i DN läser jag att föräldrarna som det handlar om bytte dagis till sina barn bla. för att personalen sa saker som "Kom killar!"Hej tjejer!" vilket de kallar ett gammalt könsrollstänk och anser att det uppmuntrar könsskillnader.
Ja, det kan ju stämma. Varför måste barnen hela tiden bli påminda om vilket kön de tillhör, jag ska försöka säga "heja ungar!"Det var bra barn" istället, nu är jag inte ironisk, jag menar det verkligen!
Eftersom jag har tre söner blir det väldigt mycket pojkar här, och vänner som oftast är pojkar och pojkleksaker, då är det lätt att själv börja snacka grabbar, killar, boys. Jag tycker samtalet är spännande, jag har alltid tänkt att det är ingen skillnad på oss människor, att man blir sitt kön mer än föds till det.
Men jag har svårt att tro att jag själv ska komma ihåg att använda hen, det är för mycket i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar