lördag 14 januari 2012

Tigg


Då säger barnet " de som sitter med en sån där mugg, dom har nog jättemycket pengar"
" Nej" säger jag " de har ingenting det är därför de sitter där"
"Men varför ger vi inte pengar då?"
"Jo, men ska vi ge till alla som vill ha?... eller ja, hm.. vill du ge så kan vi göra det..."
Ursäkta, vad är rätt svar här?
Vem är kvinnan som sitter invirad i filtar på Götgatan, med en pappersmugg framför sej och ber om pengar? Varför måste hon sitta där?
Och varför ger jag henne inte 500 spänn?
Jag har ju så jag klarar mej.
Wow, jag skulle aldrig ge 500 spänn, 20 på sin höjd!
Men vad får man för 20 kr i Stockholm denna kväll?
Knappast en returresa till Rumänien, om hon nu kommer därifrån, om det nu är det hon vill ha. Hur mycket kan man få ihop på en dag? Kanske ett par hundra kronor max.
För att sitta i kylan, en lördag i januari och be om pengar måste man ha det ganska jävla fattigt. Är det bara dåligt? Kan det vara bra?
Vad är det egentligen jag ser?

foto: scanpix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar