tisdag 6 december 2011

Städa bör man


Nu tänker jag på något annat än pappa.
Jag vill ha städhjälp.
Någon som kommer hem till oss och städar hela lägenheten en gång i veckan.
Jag hatar själv att städa, jag blir alltid på så otroligt dåligt humör när jag vispar runt med dammsugaren, men jag gillar när det är rent.
Ska man ta hand om sin egen skit?
Jag har fått det med mej hemmifrån, att man ska det, men jag vet inte vad jag själv tycker egentligen.
Det mest jämnlika hemma hos mej vore att en städtant/gubbe gjorde jobbet.
Min partner hade städhjälp hela sin uppväxt, det hade alla i Spanien med bra inkomst
då och så är det nog fortfarande.
Ingen jag känner i Sverige har det, det är lite fult här.
Jag har själv jobbat som städhjälp hos rika, det var inte så kul precis.
Men det är ett jobb som ger pengar, roligare än att plocka potatis, som jag också gjorde varje sommar som tonåring.
Det är allt en moralisk fråga, skulle jag vara helt okej med att en städare gick runt hemma hos oss och plockade upp våra skitiga underkläder medans vi var på våra jobb?

4 kommentarer:

  1. fast de flesta städhjälpar plockar nog inte undan, det får man göra själv, men man slipper dammsugandet och badrumsskrubbandet. Och så kan man komma hem och tända ljus och vara en mysig familj. Testa vetja, man kan ju alltid sluta om det känns skämmigt!

    SvaraRadera
  2. Ja visst! man kan ju testa faktiskt. Det har jag inte tänkt på. bra ide!

    SvaraRadera
  3. PRECIS sådär känner jag. Har tänkt tanken tusen gånger. Det finns ingenting som gör mig så förbannad som att dammsuga. Samtidigt, ställer man det i relation till andra problem här i världen blir det lätt skrattretande..

    När jag var liten hade vi städhjälp, mina föräldrar hade det absolut inte fett med pengar men hade väl fått tag i nån svart arbetskraft som funkade bra. Alternativet var att det skulle se ut som f-n hemma för att ingen hann med och det hade nog varit otänkbart.. Alla har vi olika syn på renlighet och hur ett hem ska se ut, har vänner i min ålder som har det så SKITIGT hemma att man blir äcklad. Städningen prioriteras bort till förmån för annat, vi 80-talister vill ju ALDRIG göra något som är tråkigt ;) Tanken på städhjälp är lockande, helt klart.. Men, som du säger, hur svårt kan det vara att ta hand om sin egen skit? Ett dilemma!

    SvaraRadera
  4. Va härligt att du känner igen dej! Men varför är det så att man blir ARG av att städa? jag förstår det inte....
    Jag blir på något sätt imponerad av folk som har det skitigt hemma, speciellt om de inte skäms för det. Det är så förbjudet! Mest städar jag kanske för utomståendes ögon?

    SvaraRadera