fredag 11 november 2011

Vart är flickorna Tintin?


Fredagsbio i storstan.
Jag och äldsta sonen går på Tintin.
Det är en kvinna med i filmen som är något framtonad och kanske fyra till i bakgrunden. Annars bara män.
Pirater, korkade sjömän, araber och poliser.
Det är något avtändande med detta faktum.
Något förlegat och ogenomtänkt.
Ska man bara acceptera sånt?
Hur påverkar det alla pojkar och flickor som INTE ser kvinnor i film och böcker och spel?
Men det förstås, hade det varit flickor med I Tintinfilmen då måste det handla om kärlek och då blir det ingen actionfilm...

En gång har jag skickat ett brev till Jan Lööf, han som skrivit massa barnböcker
som mina barn och jag själv älskat att läsa. "Sagan om det röda äpplet" och "Skrotnisse" bla.
Jag såg aldrig någon kvinnlig frontfigur i någon enda av hans böcker, fy fan va trisst!
Det kunde han väl bjussa på! tyckte jag och skrev det i ett brev....
Jag fick aldrig något svar, men sen kom det ut en till bok "Matildas katter".
Alltid nåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar