onsdag 12 oktober 2011


Jag står i kön till en loppis med Silas i vagnen.
Klockan är tio på morgonen en solig dag i Södertälje.
Jag har varit här förut vid den här tiden och sett hur kön växer och växer.
Innan dörrarna slår upp och alla springer in i butiken, är det mer än 50 personer samlade utanför.
Det är samma folk som återkommer, finnar och araber.
Folk som har egna loppisar eller säljer saker vidare på nätet, antar jag.
De måste verkligen älska det här! För sååå mycket kosing finns det ju inte att hämta, och det är mycket jobb att köpa sakerna, frakta dem och få dem sålda igen till
ett bra pris.
Men jag blir lika triggad själv av den här kön, jag står på helspänn.
NU öppnas dörrarna! Trycka sej in titta, TITTA så ögonen trillar ur skallen.
Man kan ju inte titta överallt samtidigt tyvärr så man missar ju, en gammal spegel.
"ÅH vilket fynd!" Utropar en storväxt man till en liten man med glasögon.
"Den där, den är gammal!"
Då känns det VÄLDIGT bra för mannen med glasögon, han har verkligen något av värde i sina händer som just han har hittat!

Men alla dessa saker. Bara för att de är andra hand kan man lura sej själv och tro att man inte är så mycket konsumist, men det är ju inte sant!
Man kanske är MER konsumist till och med.
När det är billigt köper man fast man egentligen inte behöver.
När det finns mat äter man fast man inte är hungrig.
Det måste vara något gammalt krigstänkande som jag nedärvt, att klara livhanken
fast allt rasar samman runt omkring en genom att samla på prylar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar